Firmowy samochód

W zależności od branży w jakiej działa firma, dla jednych posiadanie firmowego samochodu jest raczej zbędne i w zasadzie jedynym samochodem kupionym na firmę jest samochód szefa. W innych jednak przedsiębiorstwach samochody firmowe okazują się wręcz niezbędnym elementem ich działalności. Może tak dziać się z różnych powodów: auta mogą być potrzebne dla przedstawicieli handlowych, których wysyła firma w podróż po Polsce, a może nawet całej Europie, innym z powodów, dla których przedsiębiorstwa potrzebują samochodów jest codzienny dowóz pracowników do miejsca pracy, które może się zmieniać z dnia na dzień.

W zależności od tego jak wiele osób ma być przewożonych jednocześnie firmy decydują się, albo na małe samochody osobowe, albo na większe busy. Osobówki sprawdzają się najczęściej w przypadku przedstawicieli handlowych i w sytuacjach, gdy auto ma służyć dla potrzeb codziennego załatwiania spraw: jeżdżenia do urzędów czy na spotkania biznesowe. Z kolei samochody wieleoosobowe są częściej wybierane przez firmy, które jednorazowo mają potrzebę przewożenia większej liczby pracowników. Będą to np. firmy budowlane, gdzie prace prowadzone są w różnych, często od siebie oddalonych miejscach. Pracownicy po przyjeździe do pracy są zatem transportowani do miejsca docelowego samochodami firmowymi.

Na rynku funkcjonują także firmy, których działalność nie mogłaby istnieć bez samochodów firmowych. W tym przypadku takich aut jest naprawdę dużo. Firma posiada własny system informatyczny umożliwiający śledzenie trasy pojazdu, zużycia paliwa, własnych mechaników, którzy zajmują się serwisowaniem aut oraz własny system zarządzania całą flota samochodową. Takie systemy są istotne w przypadku dużej liczby samochodów, w przypadku 1 – 2 firmowych aut, byłaby to przesada. Tak jak różny bywa system obsługi aut firmowych w zależności od wielkości floty i potrzeb firmy, tak też różny bywa sposób pozyskiwania firmowych samochodów.

Firmy mogą w różny sposób pozyskiwać samochody na swoje potrzeby. Mogą zdecydować się na długoterminowy wynajem. Na rynku są przedsiębiorstwa, które oferują taki wynajem na potrzeby firmy np. – wypożyczalnia samochodów Partner Cars. Innym sposobem jest wzięcia samochodu w leasing, odbywa się to na nieco innych zasadach niż wypożyczenie firmowego auta. Kolejnym sposobem na pozyskanie samochodu dla potrzeb firmy jest jego zakup. W tym przypadku przedsiębiorcy mają dwie możliwości: albo kupić samochód używany, albo nowy samochód z salonu. To pierwsze rozwiązanie jest z pewnością tańsze w momencie zakupu, drugie jednak będzie zapewne tańsze w kwestii eksploatacji takiego samochodu.